Sabtu, 24 September 2016

Resep Ikan Tongkol Rica-Rica

Kerana, jika anda tidak berhati-hati, maka ditakuti sebahagian daripada hempedu pada ikan akan berehat dan membuat ikan akan rasa pahit. Untuk itu, berhati-hati dan melakukannya secara perlahan-lahan. Setelah ikan masak, sila angkat ikan dari kompr dan Hidangkan ikan Resep Ikan Tongkol Rica-Rica dalam piring hidangan. Sekarang ikan akan sedia untuk dihidangkan bersama-sama dengan nasi Lekit yang hangat.

Baik, jika sebahagian daripada perut ikan yang sudah dibersihkan dengan sekata. Seterusnya, kami membersihkan bahagian kepala ikan, iaitu kita akan melupuskan sebahagian gills ikan. Beginilah caranya, pergi ke kepala ikan dan keluarkan gills itu dengan menggunakan tangan yang bersih sehingga sekata. Jika semua bahagian ikan telah pun dibersihkan, sila potong ikan dengan bentuk bulat mengikut saiz yang anda mahu.

Bahan membuat ikan tongkol rica rica
- 1 keranjang tongkol pindang isi 2
- 5 siung bawang merah
- 2 buah tomat sedang
- 10 biji cabe rawit
- garam secukupnya
- gula secukupnya

Kemudian rub ikan dengan garam dan lemon jus dan biarkan menduduki sedikit lebih satu Resep Ikan Tongkol Rica-Rica perempat daripada satu jam jadi meresap ini perasa ikan, jadi bau hanyir ikan boleh akan disenyapkan dan diminialisir. Sementara menunggu ikan dengan bahan perasa anda sahaja. Sila tumis bawang, daun limau dan herba yang telah telah lecek sehingga bau lazat, harum dan rasa yang lazat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar